woensdag 7 november 2012

Kleine blije dingen

We hebben allemaal wel, die kleine dingen waar we zò gelukkig van kunnen worden. Ik heb ze ook. De kleinste dingetjes die mij blij maken. Een geur of een bepaalde kleur van licht: yep, dat maakt mij al blij. Ik ben geïnteresseerd in de dingen waar mensen blij van worden. Kleine dingen èn grote dingen. Of ze blij zijn met hun leven en waarom ze dan blij zijn, of juist niet. Ik heb een tijdje een project gedaan genaamd: 'The Happy Project'. Elke dag vroeg ik aan een persoon de vraag: 'Ben je blij met je leven op dit moment?'. Ik vond die vraag wel iets hebben, dus ik ging het gewoon doen. Mensen waren enthousiast over dit project. Ik vond het ook leuk. Heel leuk zelfs. Ik vind dat mensen meer moeten beseffen hoe mooi het leven is en wat wij met al onze mogelijkheden kunnen bereiken. Soms hebben we dat niet door. Echt niet. Met de vraag wilde ik mensen dit laten beseffen. Mensen kwamen aanzetten met de mooiste quotes en legden uit waarom zij blij waren met hun leven op dit moment. Ik schreef hun antwoorden op in een boekje en stuurde een foto van hun verhaal naar de persoon. Ze waren blij en precies dàt was mijn doel van dit project. Gelukt. Goed, over naar de dingen waar ìk blij van word:

Wierook. Damn, die geur. Wat houd ik er van. Als de winter begint, beginnen wij met wierook. Het geeft zo'n gezellige sfeer in huis. Onze wierook stokjes zijn van satya sai baba nag champa agarbatti. Ja, probeer die naam maar eens vloeiend uittespreken. Satya Sai Baba was een erg populaire Indiase spirtiuele leraar. Als ik thuis kom van school en het huis ruikt naar wierook. Ben ik weer blij.  

Weten dat alle deuren open staan. Hoe geweldig is het dat wij kunnen doen wat we willen? Dat we vrij zijn om te dromen en er zoveel mogelijkheden zijn. Later, maar ook nu. Ook dromen is iets waar ik blij van word. Wat word ik later? Wat ga ik studeren en hoe zal mijn leven er over 10 jaar uitzien? Vragen die mij bezig houden. Hierdoor besef ik dat  het leven eigenlijk loopt zoals het loopt en het voorbestemd is, maar toch weet ik dat we, wanneer we dat willen, we er onze eigen twist aan kunnen geven.
 
Cupcakes. Cupcakes op zondag. Zondagen vind ik trouwens ook geweldige dingen. Als je het een 'ding' kan noemen. Zondag is zo'n dag voor mij dat iedereen doet waar die zin in heeft / wat die moet doen. Allemaal je eigen gang, maar toch samen, gezellig, in een huis met wierook. Meestal is zondag is voor mij een leer/huiswerkdag. Niet de hele dag natuurlijk, want ik maak altijd wel even tijd voor het maken van cupcakes. Al die kleuren en geuren maken me echt blij. Het leukste vind ik nog als we even later met het hele gezin op de bank zitten, thee drinken en de net verse cupcakes eten. Blije momentjes.  

 En tot slot, dat waar ik mijn blije weekend altijd mee begin: 'Van Der Vorst Ziet Sterren'. God damn, wat een heerlijk programma. Na het werk, plof ik op de bank en hoor ik alleen maar mooie uitspraken van bekende mensen aan. Volgens mij kan ik geen eens in woorden zeggen hoeveel ik van dit programma houd. Peter van de Vorst die naar bekende Nederlanders en buitenlanders gaat en hun gaat intervieuwen. Van der Vorst formuleert zijn vragen altijd precies zo, dat hij alle informatie zowat uit het persoon 'trekt'. Echt in één woord: wauw. Hij is dan ook zeker een van mijn inspiratie personen.
 
 
Zo, ik ben weer blij. Schrijven over dingen die me blij maken, zelfs daar word ik blij van. Blije momentjes moet je koesteren, we zouden ze allemaal moeten noteren. Zodat we ze later terug kunnen lezen en de veranderingen / blijfselen kunnen ontdekken, dus nu is het jullie beurt!
 
 
Waar word jij blij van?
Laat je antwoord achter op: http://www.tboek.nl/gastenboek/xmelanieesther 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten